×
Voorwoord Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht (RvT) wil graag haar waardering uitspreken en dank betuigen aan het bestuur, het managementteam en alle medewerkers voor de behaalde resultaten in 2022.
In het afgelopen jaar heeft de Raad van Toezicht acht reguliere vergaderingen gehouden.
Naast deze reguliere overleggen vonden er twee overleggen plaats tussen de RvT, het bestuur en de ondernemingsraad, zoals vereist door artikel 24 van de Wet op de Ondernemingsraden. Daarnaast heeft een afvaardiging van de Raad deelgenomen aan gesprekken met adviesorganen, sociale activiteiten en de stakeholdersbijeenkomst. Aan het einde van 2022 heeft de remuneratiecommissie gesprekken gevoerd met het bestuur, zowel individueel als gezamenlijk. In december heeft de Raad onder begeleiding van een externe adviseur een zelfevaluatie uitgevoerd, gevolgd door een evaluatie met de Raad van Bestuur. De leerpunten uit deze evaluaties worden voortdurend in acht genomen. Op relevante momenten vonden er bijpraatmomenten plaats tussen de Raad van Bestuur en de voorzitter van de Raad van Toezicht.
In het tweede kwartaal hebben we afscheid genomen van de interim-bestuurder en in goed overleg met de adviesorganen hebben we de heer Quirijn Lok benoemd als nieuwe bestuurder.
De Raad van Toezicht heeft afgelopen jaar verschillende onderwerpen behandeld, waaronder het strategisch plan, de herinrichting van de organisatiestructuur, de bespreking en goedkeuring van de jaarrekening 2021 in aanwezigheid van de accountant, en de bespreking en goedkeuring van de begroting voor 2023. Daarnaast zijn onderwerpen zoals kwaliteit en veiligheid van zorg(processen), (financiële) bedrijfsvoering, HR- en arbeidsmarktbeleid, ICT en IT-beveiliging, en vastgoed- en landgoedontwikkeling aan bod gekomen. De Raad heeft de Raad van Bestuur ook van adviezen voorzien.
De Raad maakt zich zorgen over de sociaaleconomische ontwikkelingen in de maatschappij, die ook een gevoelige impact hebben op de zorgverlening. Niet alleen de COVID-19-pandemie, maar ook de oorlog in Oekraïne hebben bijgedragen aan arbeidsmarktkrapte, hoog ziekteverzuim in de zorgsector, sterk gestegen energiekosten en hoge inflatie, wat resulteert in aanzienlijke kostenstijgingen. Ondanks dat GGZ WNB hier ook door wordt geraakt, verwelkomt de Raad de licht verbeterde financiële prestaties onder deze omstandigheden.
We zien dat de organisatie hard werkt aan alle geplande activiteiten voor 2023 en we wensen iedereen wijsheid en succes bij het realiseren van deze plannen.
Olvi Zanin
Voorzitter Raad van Toezicht